Ryuji Nakamura and Associates
 
 

A Transparent Place

This is the space design of the exhibition "Twilight of Things.” The content of the exhibition is to reconsider how we interact with familiar fragile objects through decaying glass objects and the photographs of them taken by Akio Tomari. When the actual objects and their photographs are exhibited, what kind of relationship is best? Generally, there is a master-servant relationship, with one explaining or supplementing the other, but this did not seem to be the case with the two. This is because the two gave off different impressions, and in a good way, each felt like an independent piece of work. Therefore, rather than an introductory, explanatory, or staged exhibition, I thought it would be good to have a concrete exhibition method in which the two independent objects simply exist. Taking inspiration from the location, I explored what kind of space and exhibition method would create such a state. The gallery where the exhibition was held was attached to a MUJI store and, for a gallery, had few walls and was relatively open to the sales floor. The floor continues with the same finish, so it's not clear how much of the exhibition space ends. This space felt unstable as an exhibition space, but also interesting, so instead of using up the entire space, we decided to open up part of it to the sales floor. Specifically, we installed a beam in a straight line connecting both ends of the wall that encloses about half of the gallery. The beam is 1.4m high, and you can go to the other side by crawling underneath. As a result, the back of the beam is enclosed in an irregular shape, and the front is like a slightly wider passage. It feels like part of the gallery has been incorporated into the sales space, but conversely, it feels like the entire sales floor has been incorporated into the exhibition space. It's now unclear what the space is for, but to make use of the space, the glass object was placed on top of the beam (improvised by Tomari), and the photo was pinned up on the wall on the other side of the beam, matching the height to the top of the beam. When viewed from in front of the beam, the two objects are far apart and cannot be in focus at the same time, so if you focus on one, the other becomes blurred. Even if you go through the beam to the other side, you still cannot see both at the same time; you have to turn around to see the other. The experience of concentrating on one and the other becoming blurred, or of having to turn around to see it, emphasizes the independent existence of the works from one to the other. The space and the arrangement of the exhibits are far removed from explanation, visibility, or meaning, but I believe this allows visitors to experience the two exhibits in a pure way.

Title : Space design for the exhibition “Twilight of Things”
Completion : February 1st, 2024
Use : Exhibition space
Floor area : 41.1m2
Material : Aluminum, wood, paint
Exhibition title : Twilight of Things
Exhibition period : February 2nd ~ March 25th, 2024
Site : ATELIER MUJI GINZA Gallery2 (6F Mujirushiryohin Ginza, 3-3-5 Ginza, Thuo-ku, Tokyo)
Organizer & Planning : Ryohin Keikaku
Photo : L.A.Tomari.
Kuchikeru [Special Edition] : FRAGILE BOOKS
Cooperation : BON BOOK (Tosho Printing)
Exhibit cooperation : Koichi Uchida, Osamu Sugimoto, Kazumi Tsuji, Moe Hamada, Hiroshi Moro, poubelle
Space design : Ryuji Nakamura and Associates (Ryuji Nakamura, Makiko Wakaki)
Graphic design : Eriko Ota
Site construction : HIGURE 17-15 cas
Photography : Ryuji Nakamura

 

透明な場所

「ものたちの誰彼(たそがれ)」展の会場構成です。展覧会の内容は、朽ちかけたガラスのオブジェと、それを撮り続けた泊昭雄さんの写真を通して、身近なこわれやすいものとのつきあい方を見つめ直すというものです。実物とその写真が展示されるとき、2つはどんな関係が良いのか?一般的には、主従関係があり、どちらかがどちらかの説明や補足になると思うのですが、2つはそういう関係ではないように思えました。なぜなら、2つからはそれぞれ異なったことが感じられ、良い意味でそれぞれ自立した作品として感じられたからです。そこで、紹介的、説明的、演出的展示ではなく、2つの自立したものがただただあるという即物的な展示方法が良いのではないかと考えました。場所からも発想を得つつ、そのような状態を生み出す空間や展示方法とはどのようなものかを模索しました。 会場となるギャラリーは無印良品のお店に併設されており、ギャラリーにしては壁面が少なく、売場に対して比較的オープンな場所でした。床も同じ仕上げが続いているため、どこまでが展示場所なのか判然としません。このような場所に、展示場所としての不安定さを感じると同時に面白さも感じ、場所を全部使い切るのではなく、一部を売場に開放することを考えました。具体的には、ギャラリーを半分ほど囲っている壁の両端を直線で結ぶように梁を架けました。梁は1.4mの高さにかかっており、下を潜れば向こう側へも行くことができます。これにより、梁の奥は不整形に囲いとられ、手前は少し広めの通路のようになりました。ギャラリーが一部売場空間に取り込まれたように感じられますが、逆に売場全体が展示空間に取り込まれたようにも感じられます。何のための場所か以前より曖昧になったわけですが、そのような場所を利用するように、ガラスのオブジェは梁の上に置き(泊さんが即興で)、写真は梁の向こう側の壁に梁の天端と高さを合わせピンナップしました。梁の手前から見ると、2つは離れているため、同時に焦点が合わず、一方に目を凝らすともう一方がぼやけます。梁をくぐって向こう側に行ってもやっぱり、2つを同時に見ることはできず、振り向かないともう一方が見れません。片方に集中するともう片方がぼやける、あるいは振り返らないと見られないという体験を通じて、作品が互いに独立した存在であることが強調されます。空間の在り方や展示物の配置の仕方は、説明や見やすさや意味から遠ざかっているけれども、それにより、2つの展示物に純粋に向き合うことができるのではないかと思っています。

タイトル:ものたちの誰彼(たそがれ)展会場構成
完成:2024年2月1日
用途:展示空間
面積:41.1m2
素材:アルミ、木、塗料
展覧会タイトル:ものたちの誰彼(たそがれ)
会期:2024年2月2日~3月25日
会場:ATELIER MUJI GINZA Gallery2(東京都中央区銀座3-3-5 無印良品銀座 6階)
主催:良品計画
写真:泊昭雄
特装本:FRAGILE BOOKS
特装本協力:BON BOOK(図書印刷)
展示品協力:内田鋼一、杉本理、辻和美、濱田萌、茂呂裕司、poubelle
会場構成:中村竜治建築設計事務所(中村竜治、若木麻希子)
グラフィックデザイン:太田江理子
施工:HIGURE 17-15 cas
撮影:中村竜治

 
Ryuji Nakamura and Associates