Ryuji Nakamura and Associates

 

 



 

Division of building

This is the house built on the coastal site sandwiched between two roads. There are stricter rules than usual regarding the landscape, and they are building height (Absolute height 10 m), wall retreat (1 m from the site boundary, 1.5 m from the road boundary), outer wall finish (color, gloss), planting volume (tree species, height, amount) and so on. On the other hand, the client was thinking to request the design of the garden, the building and the interior to each different designer. And about the interior he was thinking to change it every few years like changing clothes. Although the site condition was an important problem to solve, it seemed that what kind of building should be present as a thing to be sandwiched between the garden and the interior that I could not know in advance was a big problem. If more than one personality would design one house I wanted to explore not only the possibility of individual perfection degree and contrast occurrence but also another possibility to unravel the interpretation of architecture as a more universal question. When I thought about how I should behave I decided to review the design division that the client set up in the first place. The old three divisions of garden, building and interior were changed into the four divisions of garden, exterior, structure and interior by dividing my personality into two different personalities. I thought that I could unravel the strong conventional division of architecture with that. My two personalities who split up were in charge of the exterior design and the structure design respectively. And I controlled so that the division emerges autonomously and physically. Considering the condition of salt damage, noise and interior change, I adopted the reinforced concrete structure and the external insulation, and used brick tiles as the exterior finish for the protection of the external insulation. I prepared the white painted wall for the garden and prepared the concrete for the interior as a background or groundwork. In order to avoid complication of context and conversion to symbols, pillars and beams were made not to protrude beforehand by adopting wall pillars, reverse beams, void slabs and so on. Also the separator holes were filled with mortar until the wall becomes flat. About the fittings the sash was divided as exterior and the interior door was divided as interior, and they are installed outside the opening so that the material and thickness of the building structure appear. Finally I shared the rule that does not finish the side of the opening with the interior designer so that traces of divisions remained in the opening even if the interior decoration was entirely applied. For others things I tried not to do anything as much as possible and to be passive. I expect that the section of the exterior, the section of the structure, the section of the interior and the space on the both sides appearing in the side of the opening are felt materially as just material, thickness and boundary surface beyond the unity of design intent and meaning. And I expect that the division of architecture that we unconsciously hold in our mind is unraveled.

Title  House M
Completion  8 August 2015
Use  House
Site  Eastern Japan
Number of stories  3 stories
Structure  Reinforced concrete
Site area  408.59 m2
Building area  156.95 m2
Total floor area  290.56 m2
Height  9,950 mm
Photography  Ryuji Nakamura

 

建物の区分

道路に挟まれた海沿いの敷地に建つ住宅である。景観に関する通常より厳しめの規定があり、それらは建物高さ(絶対高さ10m)、壁面後退(敷地境界より1m、道路境界より1.5m)、外壁仕上げ(色、光沢)、植栽量(樹種、高さ、量)等である。一方、施主は、外構、建物、内装の設計者を分けることを考えていた。また、内装に関しては、服を着替えるように数年おきに変えることを考えていた。敷地条件は勿論であるが、予め想定できない外構と内装の間に挟まれるものとして、建物がどのような存在であればよいかという事が、大きな課題である思われた。複数の人格を持ち込むという事に、単に個々の完成度や対比の発生への期待だけではなく、建築の解釈を解きほぐしていく様なもう一つの可能性を、より普遍的な問いとして模索したいと思った。そのために自分がどのように振る舞うべきかを考えたとき、施主が最初に設定した設計区分を見直すことにした。外構、建物、内装という旧来の3つの区分を、私の人格を2人の異なる人格に分けることで、外構、外装、建物、内装の4つの区分に変更した。それにより、建物という強固な括りを解きほぐせないかと考えた。分裂した私が外装と躯体をそれぞれ担当した。その上で、区分ができるだけ自立的、即物的に浮かび上がるようコントロールした。塩害、騒音、内装の変化という条件から、RC造の外断熱とし、外装にはレンガタイルを用いた。 外構に対しては白塗装、内装に対しては躯体コンクリートを背景もしくは下地として用意した。文脈の複雑化や記号への転化を避けるために、柱や梁は、壁柱、逆梁、ボイドスラブなどを採用することで予め出っ張らない構造とした。セパ穴も、記号化を避けるために、面までモルタルを充填した。建具に関しては、サッシは外装、屋内扉は内装に区分し、躯体の素材と厚みが現れるようにアウトセットとした。最後に、内装設計者と、開口部の小口には手をつけないというルールを共有し、仮に、内装が全面的に施されたとしても、開口部には区分の痕跡が残るようにした。その他は、極力何もせず、受動的であるよう努めた。開口部の小口に現れる外装、躯体、内装の断面、そして、その両側にある空間が、単なる素材、厚み、境界面などとして、設計の意図や意味のまとまりを超えて即物的に感じられることを期待している。そして、建築に対し無意識に抱いてしまう区分が、ほぐれていくのではないかと期待している。

名称 M邸
完成 2015年8月8日
用途 住宅
場所 東日本
用途地域 第1種中高層住居専用地域、第1種低層住居専用地域
防火地域 法22条指定区域
その他の地域地区 第二種風致地区、第三種風致地区
階数 地上3階
構造 鉄筋コンクリート造
敷地面積 408.59m2
建築面積 156.95m2
延床面積 290.56m2
高さ 9,950mm
撮影 中村竜治

 
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